Tekstgrootte
Op KBs De Howiblo hebben wij elk kind goed in beeld en zorgen wij ervoor dat ons onderwijs en onze ondersteuning zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften en mogelijkheden van het kind.
Ondersteuningsstructuur
Om ons onderwijs goed te verzorgen hebben wij op school naast de groepsleerkrachten ook kwaliteitscoördinatoren. De kwaliteitscoördinator coördineert zorg voor en hulp aan de kinderen. De extra hulp wordt in principe door de groepsleerkracht in de klas gegeven. De aanpak van de ondersteuning wordt altijd met de ouders besproken.
Leerlingvolgsysteem
Met het leerlingvolgsysteem ParnasSys volgen wij de voortgang en ontwikkeling van ieder kind, dit systeem is deels inzichtelijk voor de ouders. De cognitieve ontwikkeling volgen we met de methodetoetsen, de niet methode gebonden toetsen (CITO LOVS) en observaties. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen wij met de vragenlijsten van de Kanjertraining.
Onderwijsplannen
Per half jaar stellen wij groepsplannen op voor de vakken rekenen, technisch lezen en spelling. De leerkracht beschrijft op welke manier er wordt gewerkt en stelt doelen op drie niveaus (basis, verdieping en verrijking) zodat alle leerlingen zoveel mogelijk op hun eigen niveau les krijgen.
Passend onderwijs
Niet alle leerlingen maken dezelfde ontwikkeling door. Om leerlingen een passend onderwijsaanbod te kunnen bieden werken alle scholen van Kalisto, en daarmee ook onze school, samen met Passenderwijs.
De uitgangspunten van Passenderwijs zijn:
In het schoolondersteuningsprofiel legt het schoolbestuur samen met de schoolleiding en leraren vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst.